Frågor & Svar

Mobiltelefoni

Här hittar du svaren för dig med mobilabonnemang

Fast telefoni

Har du fast telefon, här finner du tips och råd.

IP-Telefoni

Svaren på frågor gällande bredband finns här.

MOBILTELEFONI

Hur aktiverar jag SIM-kort?
När du köper ett abonnemang ifrån oss så får du ett redan aktiverat SIM-kort hemskickat till dig. SIM-kortet. SIM-kortet är ett så kallat multi-sim innehållande tre olika storlekar för att passa i alla telefoner: Nano-SIM, Mikro-SIM och vanligt SIM. Kontakta kundservice om du har du fått fel SIM-kort så skickar vi ut ett nytt.

Hur fungerar Hemligt och dolt nummer?
Hemligt nummer och dolt nummer fungerar på lite olika sätt. Det här är viktigt att veta om hemligt respektive dolt nummer:

Hemligt nummer är en permanent lösning som innebär att ditt nummer inte syns hos nummerupplysningen när någon söker på ditt namn. Om du inte vill att ditt mobilnummer ska vara tillgängligt för allmänheten är det hemligt nummer som gäller. Kontakta kundservice för att beställa denna kostnadsfria tjänst.

Dolt nummer innebär att ditt mobilnummer inte visas när du ringer till någon. Det går att ställa in manuellt på dem flesta mobiltelefoner, se manual för din mobil. För enstaka samtal kan du tillfälligt dölja ditt mobilnummer genom att trycka # 31 # före numret till den du ringer.

Tänk på att ditt telefonnummer fortfarande kommer att synas hos mottagaren när du skickar SMS eller MMS – både med hemligt och dolt nummer.

Jag har förlorat SIM kortet, vad gör jag?
Om du blir bestulen på eller tappar ditt SIM-kort så ring kundtjänst för att spärra ditt kort. Gör sedan en polisanmälan direkt.

Vilken täckning har Telelo?
Vi är en fristående teleoperatör som opererar i Telias mobila nät. Vi har således samma fina täckning som dem. Se vilken täckning som finns här [Länk till täckningskartan]

Hur fungerar Portering?
Vid portering av ditt mobilabonnemang från annan operatör så skickas ett SIM-kort med ett tillfälligt nummer hem till dig direkt efter beställning. På så sätt kan du välja att börja använda våra tjänster direkt. När porteringen är klar så slutar ditt gamla SIM-kort att fungera och ditt ordinarie mobilnummer har flyttats över till det nya SIM-kortet och ersatt det tillfälliga numret. Vid eventuella behov av en särskild fullmakt/eller åtaganden för portering kommer en blankett skickas till er som ni fyller i och skickar tillbaka till oss.

Vilka är MMS- och Surfinställningarna?
För att din mobiltelefon ska kunna skicka och ta emot MMS samt få tillgång till internet så behöver dessa inställningar göras manuellt på mobiltelefonen.

SURF/DATA – Tryck på inställningar och tryck vidare till ”Mobilt datanätverk eller Mobildata”. Om du inte hittar, se i manualen för din mobil. Ange följande APN:

APN telia.se
Användarnamn              (Blankt) här ska det vara tomt
Lösenord                                                       (Blankt) här ska det vara tomt

Klart! Starta om mobiltelefonen för att uppdatera den mot nätet.

MMS – Tryck på inställningar och tryck vidare till ”Mobilt datanätverk eller Mobildata”. Om du inte hittar, se i manualen för din mobil. Ange följande inställningar:

APN:                                             mms.telia.se
Användarnamn:                        (Blankt) här ska det vara tomt
Lösenord:                                   (Blankt) här ska det vara tomt
MMSC:                                          http://mmss/
MMS – Proxy:                              193.209.134.132:80
MMS – Maxstorlek:                    307200

Klart! Starta om mobiltelefonen för att uppdatera den mot nätet.

Vad är normal Surfhastighet?
Normalhastighet för överföring av data är 7,2 mbit/s nedlänk och 1, 4 mbit/s upplänk.
För 4 G är normal upphastighet mellan 20-60 mbit/s och 21,1 mbit/s upplänk

Vad är bindningstid och uppsägningstid?
Bindningstiden på våra abonnemang varierar beroende på vad som har avtalats att det ska ingå i avtalet. Vi tillämpar 0 – 24 månaders bindningstider med en uppsägningstid om 1 månad. Detta innebär att avtal med bindningstid tidigast kan sägas upp 1 månad innan bindningstiden löper ut. Efter bindningstiden så omvandlas avtalet automatiskt till ett tillsvidareavtal med 1 månads uppsägning

Hur lyssnar jag av min röstbrevlåda?

Från egen mobil i Sverige ring nr 144
Från fast telefon ring nr 0706-133 144
Från utlandet ring nr + 46-706-133 144

Hur aktiverar jag röstbrevlådan?
Om röstbrevlådan ej aktiverats automatiskt navigerar du dig fram till samtalsinställningar i din mobiltelefon. Där går du in på vidarekoppling och skriver in +46673 följt av ditt eget mobilnummer utan nollan för de alternativ då du önskar få dina inkommande samtal vidarekopplade till din röstbrevlåda.

Hur lyssnar jag av röstbrevlådan från utlandet?
Du ringer + 46-706-133 144. Om Du blir tillfrågad: Tryck hela Ditt mobilnummer och därefter Din kod till Röstbrevlådan. Första gången du ringer till din röstbrevlåda ombeds du att ange en 4-siffrig kod.

Hur navigerar jag i Röstbrevlådan?
Radera och bläddra bland inkomna meddelanden på följande sätt:

Trycka 6 för att radera ett meddelande.
Trycka 7 för att hoppa ett meddelande bakåt
Trycka 8 för att ta en paus, tryck 8:a igen för att fortsätta avlyssningen
Trycka 9 för att hoppa fram ett meddelande.

Vilka inställningar kan jag göra i Röstbrevlådan?
I Röstbrevlådan återfinns en meny där kan Du lyssna av Dina meddelanden och ändra inställningar (hälsningsfras, aviseringsfunktionen och hantera kod till Röstbrevlådan). Ring upp Din Röstbrevlåda 144. När Du fått svar tryck 2 för att komma till menyn för inställningar. Välj mellan att trycka:

  1. För att tala in ett nytt hälsningsmeddelande.
  2. För att hantera Din kod till Röstbrevlådan. Välj mellan att ändra koden eller att koppla in/ur koden vid avlyssning från Din egen mobiltelefon.
  3. För att koppla in/ur angivelse för tid och datum.
  4. För att ändra aviseringsmetod.
  5. För att koppla in/ur Röstbrevlådan.

Hur talar jag in ett eget hälsningsmeddelande i Röstbrevlådan?
Ring upp röstbrevlådan, tryck 2 sedan 1 och följ instruktionerna.

Vad är Roaming?

När du kopplar upp dig mot ett nät utomlands kallas det roaming. Det används både för att kunna ringa, sms:a och surfa. Vill du undvika onödiga kostnader kan du välja att stänga av datatrafiken men ha övrig roaming aktiverad så att du fortfarande kan ringa och SMS:a. Om du är i Sverige och ringer, skickar SMS eller MMS:ar till ett annat EU-land så räknas det som ett internationellt samtal och Telelos prissättning för internationella samtal gäller. Inom EU/EES gäller samma uppkopplingsavgift, minutavgift och datakostnad som hemma i Sverige. Observera att rabatter såsom fria minuter, fria SMS/MMS ringpotter eller övriga rabatter ej gäller utomlands. Har du exempelvis ett mobilavtal där det inom Sverige i svenska mobilnät ingår ett visst antal fria samtal, fria SMS, MMS, Surf så debiteras du ordinarie rörlig avgift för dessa vid roaming. Däremot så tillkommer det inga extra roamingavgifter inom EU/EES.

FAST TELEFONI

Hur aktiverar jag min röstbrevlåda?
För att aktivera sin röstbrevlåda ringer man 0771 403023 från det telefonnummer som gäller. Detta aktiverar röstbrevlådan.

Nästa steg är att göra en vidarekoppling från sin hemtelefon till röstbrevlådan. Gör man inte detta fungerar inte tjänsten. Man använder sig av de vanliga PLUS-tjänsterna för vidarekoppling, alltså:
· Inkoppling, direkt:   *21*0771 403023#
· Urkoppling, direkt:   #21#
· Inkoppling vid ej svar:   *61*0771 403023*antal sekunder innan vidarekoppling#.
· Urkoppling vid ej svar:   #61#

Hur lyssnar jag av min röstbrevlåda?

– Att lyssna av röstbrevlådan från numret det gäller

För att lyssna av röstbrevlådan ringer kunden till 0771 403023. Första gången man gör detta får man möjlighet att välja PIN-kod samt spela in ett hälsningsmeddelande. Spelar man inte in något, används ett förinspelat meddelande.

– Lyssna av röstbrevlådan från annat telefonnummer
För att lyssna av sin röstbrevlåda från en annan telefon än den som röstbrevlådan anbelangar krävs att man har valt en PIN-kod. Man ringer till telefonnummer 0771 407101 och där får man instruktioner om att knappa in sitt telefonnummer och PIN-kod.

Kan jag behålla mitt ADSL-abonnemang hos annan operatör efter det att jag flyttat mitt fasta abonnemang till Telelo?
Självklart. Så länge det finns ett fast telefonabonnemang att använda för tjänsten fungerar det bra att ha ADSL-abonnemang hos annan operatör.

Hur gör jag en felanmälan?
Om du har fast telefoni och har problem att ringa ut kan du enkelt göra en felanmälan. Du kan även kontakta vår kundtjänst via telefon för att göra en felanmälan. Kontrollera dock alltid först att det inte är din egen telefon som är upphov till problemet. Detta testar du genom att koppla in en annan telefon i första jacket.

IP-TELEFONI

Hur gör jag om min IP-telefoni inte fungerar?
Kontrollera först att du har ström till din ATA-box (telefonidosan) och att din bredbandsanslutning fungerar. Säkerställ därefter att din ATA-box är placerad så att det finns luft runtomkring den. ATA-boxen kräver detta och bör därför inte placeras i trånga utrymmen. Testa även att starta om ATA-boxen. Fungerar inte något av ovanstående bör du kontakta vår kundtjänst på 0775 – 70970.

Hur snabbt internet bör jag ha?
För att ha en acceptabel kvalitet på samtalen bör man ha en bredbandsanslutning med 128 kbps i båda riktningarna. Om du har bredband med128 kbps kan det troligtvis bli bekymmer att surfa på webben samtidigt som samtal görs. Vi rekommenderar därför att du har 512kbps i båda riktningarna.

Kan jag portera mitt telefonnummer och ändå ha kvar mitt bredband?
Ja, troligen. Dock tillåter inte vissa bredbandsleverantörer att du porterar ditt telefonnummer till en IP-telefonileverantör. Är du osäker bör du kontrollera med din bredbandsleverantör vad som gäller för just dig. Observera att detta enbart gäller bredband via telenätet (ADSL) och inte exempelvis via kabel-tv-nätet och stadsnät.

Är IP-telefoni avlyssningssäkert?
Ett IP-samtal är lika säkert som ett analogt samtal.

Måste min dator vara påslagen?
Nej. Tjänsten är helt oberoende av datorn.

Kan jag koppla mitt larm över hemtelefoni via bredbandet?
Vi kan inte garantera att det kommer att fungera utan rekommenderar alltid att du kontrollerar det med larmtillverkaren för att vara på den säkra sidan.

Är ljudkvaliten densamma som för fast analog telefoni?
Ja. Kvaliten är jämförbar med fast analog telefoni. Du bör dock tänka på att telefonin delar på kapaciteten i ditt bredband, vilket innebär att om du belastar bredbandet med andra aktiviteter så kan det påverka telefonin. För att undvika detta rekommenderar vi därför att du har 512kbps i båda riktningarna.

Fungerar mitt telefonabonnemang under strömavbrott?
Nej. Utrustningen är beroende av ström för att fungera.

Kan jag behålla mitt nuvarande telefonnummer?
Ja. Du kan göra en portering av ditt nuvarande nummer. Vill du inte göra en portering av ditt befintliga nummer är det även möjligt att få ett nytt nummer.

Kan jag ta med min IP-telefoni vid flytt?
Ja, du kan flytta med din ATA-box (telefonidosa) och således även ditt telefonnummer. Om du flyttar din IP-telefoni måste du ändra din adress via vår kundtjänst. Denna information använder SOS-alarm för att kunna hitta fram till dig så snabbt som möjligt.

Jag upplever missljud med min IP-telefoni, vad beror detta på?
Det beror normalt sett på att annan elektronisk utrustning i närheten stör ATA-boxen (telefonidosan). Vanliga störningskällor är trådlösa basstationer och routrar. Du kan testa att ta upp ATA-boxen i handen under pågående samtal för att se om störningarna minskar eller försvinner. Om missljuden då försvinner, säkerställ så att ATA-boxen flyttas.

Kan jag ringa 112?
Ja, skillnaden är dock att larmcentralen inte kan spåra varifrån du ringer. SOS-alarm använder sig av den adressen du angett när du registrerade ditt abonnemang. Använder du telefonen från en annan adress är det därför viktigt att du gör en adressändring via vår kundtjänst.

Vad krävs för att jag skall kunna ringa?
Tjänsten förutsätter att du har en fast bredbandsanslutning på minst 512 kbps (ej 3G) samt att du använder den ATA-box (telefonidosa) som du erhållit från oss. Utöver det krävs att du har en tonvalstelefon. Har du en brandvägg hemma så ansvarar du för att öppna upp de portar som krävs för att tjänsten ska fungera.

Ingår plustjänster?
Ja, vi erbjuder i stort sett samma plustjänster som vid fast analog telefoni.

Har ni stöd för nummerpresentation?
Ja, det går bra att beställa nummerpresentation via kundtjänst eller direkt vid beställning av IP-abonnemanget.

Kan jag få ett telefonnummer inom mitt riktnummerområde?
Ja.

Varför kan jag inte använda mina telefoner som är kopplade till bostadens telejack?
För att kunna koppla in flera telefoner behöver man ansluta ATA-boxen (telefonidosan) till första jacket. Det gör man på följande sätt:

  1. Anslut telefonkabel i porten som är märkt med 1 på ATA-boxen.
  2. Anslut den andra änden av telefonkabeln till en mellanpropp.
  3. Koppla in mellanproppen i första jacket så ska samtliga jack fungera om dessa är seriekopplade.

Hur vet jag vilket telefonjack som är det första?
Normalt sitter det första jacket närmast ytterdörren om du bor i lägenhet. Bor du i villa sitter det vanligtvis på entréplan.

Varför uppstår det hack och ljudförvrängningar när jag använder min IP-telefoni?
Det beror oftast på din bredbandsanslutning och uppstår när förbindelsen inte har tillräckligt med kapacitet. Försäkra dig därför om att du har en tillräcklig bredbandsanslutning och att du inte använder internet till andra mycket krävande uppgifter. Kontrollera också med din internetleverantör att felet inte ligger där.

Varför får jag ingen ton när jag lyfter på luren?
Kontrollera att alla sladdar är inkopplade enligt anvisningen och att de sitter fast ordentligt. Du kan även prova att rucka lite lätt på telefonsladden som går in till ATA-boxen (telefonidosan). Om kontakten på kabeln är dåligt klämd kan detta resultera i glapp.

Varför bryts mina pågående samtal plötsligt?
Börja med att kontrollera din bredbandsanslutning. Din IP-telefoni är beroende av att bredbandsanslutningen fungerar. Kontrollera därefter att du inte använder ditt bredband till andra krävande uppgifter som gör att det inte finns tillräckligt med kapacitet till IP-telefonin. Du bör även testa att starta om ATA-boxen (telefonidosan) samt att säkerställa att alla sladdar är inkopplade enligt anvisningen och att de sitter fast ordentligt.